Hantverkarilska

Har du blivit arg på en hantverkare någon gång? I morse blev jag arg på en elektriker och kände att jag ville ta reda på anledningen. Skriv och kommentera gärna vad som väcks i dig när du läser detta inlägg.

Vi har renoverat vårt hus sedan en ganska lång tid tillbaka. Innan jul var det i princip klart. Det som återstod skrev jag upp på några listor och överlämnade till de hantverkare som ansvarade för respektive område. En efter en betade de av sakerna, men elektrikern blev inte klar som det var tänkt. Det lackade mot jul och jag valde att acceptera att det sista skulle göras efter helgerna. Helgerna gick och det blev ett första besök. Helt ok, men allt gjordes inte klart. Det blev ett till besök och då förväntade jag mig att få allt klart. Icke. Dessutom funkade inte en nätverkskabel som hade dragits. Det var dags för ett samtal. Så har jag agerat genom hela renoveringen – när jag inte vetat vad som gjorts eller vad som ska göras och när, då har jag hört av mig.

Samtalet började lugnt men sedan rök topplocken hos oss båda. Jag accepterade inte ”nästa vecka” utan ville ha besked om vilken dag ifall han inte kunde komma idag. Jag sa att jag tyckte kvaliteten på arbetet inte var ok, att det slarvades, att det inte var jag vad jag hade förväntat mig. Att jag var en missnöjd kund.

Jag var uppe i varv efteråt. Med hjälp av känslo- och behovskort identifierade jag följande känslor: stressad, besviken, frustrerad, upprörd och otålig. Vad ville de säga mig? Jo, att jag behöver stöd, att jag vill bli sedd och hörd i min önskan att få det att fungera och bli klart och att jag längtar efter frid i huset.

Jag är inte så van att visa ilska så det infinner sig ofta lite skuld och skam efteråt. Visst blev det en hätsk stämning där jag fick höra att jag var gnällig och krävde det omöjliga, (likväl som jag använde etiketter på honom) men kanske var det vad som behövdes. Vi får se på måndag vilket nu utlovats som dagen då allt ska fixas.

Foto: Annika Mari

Dela inlägg

Svara

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.